zografiki

Η διαδικασία του μαθήματος των καλλιτεχνικών κατά τα προηγούμενα έτη γινόταν έχοντας υπόψη δύο στόχους:

  1. Να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργικής έκφρασης με σεβασμό, όσο είναι δυνατόν, στις ιδιαίτερες συμπάθειες και προτιμήσεις τους.

  2. Την εκπαίδευσή τους ανάλογα με τις δυνατότητες της ηλικίας τους ώστε να αποτυπώσουν την έμπνευσή τους όσο το δυνατόν καλύτερα, πράγμα πολύ σημαντικό για την ενθάρρυνσή τους και την πάρα πέρα καλλιτεχνική τους δραστηριότητα.

Στην αξιολόγησή τους λαμβανόταν υπόψη κυρίως η προσπάθεια και η εργατικότητά τους. Είναι προφανές όμως, ότι ένας εργατικός και ταλαντούχος μαθητής/τρια θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα.

Η διδασκαλία ανά τάξη ήταν η εξής:

Α' Τάξη

Στο πρώτο τρίμηνο, οι μαθητές ασχολούνται κυρίως με διακοσμητικά μοτίβα, διακοσμητικές ανεικονικές συνθέσεις. Αυτό απαλλάσσει τους μαθητές από το άγχος της επιτυχημένης  αναπαράστασης ενός εικονιστικού θέματος. Επιπλέον τους επιτρέπει να αναζητήσουν χρωματικούς συνδυασμούς σύμφωνα με το προσωπικό τους γούστο χωρίς τους περιορισμούς ενός παραστατικού θέματος που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με στερεότυπο τρόπο.

Στο δεύτερο τρίμηνο, τα παιδιά ασχολούνται με την παραστατική ζωγραφική, κυρίως τοπία, με την προτροπή να χρησιμοποιούν τους προσωπικούς τους χρωματικούς συνδυασμούς που προέκυψαν από τις διακοσμητικές συνθέσεις, αλλά και να αποδώσουν την αίσθηση που μας δίνει ένα τοπίο π.χ. φθινοπωρινό, χειμωνιάτικο κ.λ.π. Επίσης δίνονται στα παιδιά ορισμένες τεχνικές όπως γραφισμοί, κολάζ,πουανταγισμός κ.ά., δίνοντάς τους έτσι περισσότερες εκφραστικές δυνατότητες. Έμφαση και προτροπή δίνεται επίσης στην έκφραση των προσωπικών τους συναισθημάτων. Προς τούτο τα παιδιά ενθαρρύνονται να ανακαλύπτουν και να προβάλλουν το δικό τους τρόπο που βλέπουν και αισθάνονται τα πράγματα. Γι' αυτό το λόγο ο καθηγητής οφείλει να είναι περισσότερο εμψυχωτής των μαθητών παρά η αυθεντία μιας και τα παιδιά θα τον μιμηθούν και δε θα ανακαλύψουν έτσι το δικό τους πραγματικό εαυτό.

Στο τρίτο τρίμηνο, τα παιδιά ζωγραφίζουν πιο χαλαρά θέματα, όπως φρουτάκια με ανθρώπινη μορφή, γελοιογραφίες, τοπία με προϊστορικά ή μυθικά ζώα, βυθοί θαλασσών και τοπία καλοκαιρινών διακοπών, προετοιμαζόμενα έτσι για τη λήξη του σχολικού έτους.

Εδώ πρέπει να αναφερθεί πως η έλλειψη αίθουσας καλλιτεχνικών κάνει αδύνατη την ενασχόληση με κατασκευές γλυπτικής και άλλες παρεμφερείς δραστηριότητες.

Β' Τάξη

Στο πρώτο τρίμηνο ασχολούνται πάλι με διακοσμητικές συνθέσεις και μοτίβα, πιο εξελιγμένες όμως, ώστε αν και γίνονται με γεωμετρικά όργανα να θυμίζουν φυσικές μορφές όπως λουλούδια, φύλλα δένδρων κ.λ.π.

Στο δεύτερο τρίμηνο τους παρέχονται γνώσεις που θα τους βοηθήσουν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα, χρωματικούς κύκλους, αντιθέσεις και αρμονίες χρωμάτων, θερμά - ψυχρά,  τρόποι απόδοσης του βάθους κ.ά. Κατόπιν, τα παιδιά αφήνονται να εφαρμόσουν αυτά που έμαθαν, μέσα από μία σειρά θεμάτων υποδεικνυόμενα από τον καθηγητή ή δικής τους επιλογής.

Στο τρίτο τρίμηνο, υπάρχει πάλι η σχετική θεματολογική χαλάρωση, ώστε να ανακουφιστούν από την πίεση του χειμώνα. Η θεματολογία γίνεται και εδώ ευχάριστη και διασκεδαστική.

Γ' Τάξη

Στη Γ' τάξη, πολλά παιδιά χάνουν τον ενθουσιασμό που είχαν με τα καλλιτεχνικά ως πρωτάκια. Όσα συνεχίζουν να ασχολούνται σοβαρά, έχουν πλέον κατασταλάξει στο δικό τους ύφος και τρόπο έκφρασης. Το μάθημα γίνεται πλέον πιο προσωπικό. Ο καθηγητής πρέπει να προσπαθήσει να δώσει λύσεις στα προβλήματα του κάθε μαθητή χωριστά. Παρ' όλα αυτά, στη διάρκεια της χρονιάς διδάσκονται: απόδοση του όγκου με φως - σκιά, απόδοση του βάθους με κεντρική και γωνιακή προοπτική, τρόποι σύνθεσης και οργάνωσης του χώρου και η ψυχολογική επίδρασή τους, κ.ά.

 Ο καθηγητής

Χωματάς Κώστας

Ενδεικτικά παραθέτουμε κάποια από τα έργα των μαθητών μας:

 Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2012-2013

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2011-2012

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2010-2011

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2009-2010

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2008-2009

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2007-2008

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2006-2007

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2005-2006

Οι ζωγραφιές των μαθητών μας για το σχολικό έτος 2004-2005

Πρόσθετες πληροφορίες